De fem rytmer
Jeg har brug for stilhed og ro,
har brug for at være i flow,
brug for at få tilført energi og for at få rystet posen.
Jeg har brug for at være steady,
for at kunne være lyrisk og lidt flyvsk og let,
og jeg har igen brug for at være stille.
Der skal være en vekselvirkning mellem dem, og idéelt en balance.
##Flydende
Jeg bevæger mig dovent gennem en tankestrøm, ser hvad der kommer,
lader den ene tanke bære den næste frem, følger med,
jeg har masser af tid til at lytte og fornemme.
Bladrer og læser, inspirerer mig selv, skriver løse stikord, doodler planløst.
Slapper af.
##Kaos
Med et gran af stress river jeg billeder ud af forskellige blade og bøger,
hænger ting på opslagstavlen, hører høj musik i alle mulige genrer,
brainstormer, snakker med en veninde, skribler hurtige skitser,
tager på biblioteket og låner stakkevis af bøger,
skiver post-it noter, laver mad, begynder at sy midt i det hele,
flytter om og laver et maleri, roder gamle udklip igennem efter inspiration.
Eksperimenterer med nye teknikker. Sammenstiller ekstremer.
Kreativ spænding, nervøsitet og måske lidt angst. Topper med champagne.
##Staccato
Overskueliggør mængder af information, laver lister, grupperer.
Sammenligner noter, systematiserer, udvælger, sorterer.
Bearbejder systematisk, arbejder steady, holder regelmæssigt pauser,
skriver log, får styr på det hele, holder afklarende møder, træffer valg.
Timet, tilrettelagt, kontrolleret.
Rytmisk soundtrack med fremdrift.
Arbejder med de store linier og får styr på koncepter.
##Lyrisk
Lettet, tryg, gør som planlagt, stille og roligt, afslappet,
overskud, tid til at hygge sig med arbejdet, nulre ting på plads, massere
indhold, justere, tilrette.
Skønheden åbenbarer sig i detaljen, tingene får deres endelige form.
##Stille
Alt er gjort, evaluering, tomhed, eftertanke, en pause.
Lettelse. Går ture, tager bad, rydder op, lufter ud, stilhed eller rolig musik,
meditation, indadvendthed. Alt er fuldendt.
##Hvordan bruger jeg rytmerne
Hvis alt kører af sig selv,
er der ingen grund til at bruge rytmerne som redskab.
Er jeg kørt lidt fast, eller blot for eksperimentets skyld,
kan jeg mentalt tune ind på en rytme.
Det kan fx være opkvikkende at tage en kaosrunde,
og er jeg sløv, kan jeg bevidst slå over i staccato.
Det er godt at minde mig selv om,
at det er en naturlig del af en rytmisk cyklus at være stille.
|