#Revurdering og revalidering
Hen over weekenden har jeg arbejdet meget på Mikkels hjemmeside.
Jeg føler mig
efterhånden hjemme ved at arbejde med CSS, og er klar til at skrive lidt om det
på min egen hjemmeside, som er under opbygning. Jeg viste den frem for ham.
I den forbindelse gjorde Mikkel mig opmærksom på min tendens til at nedgøre mit
eget arbejde - i ærlighedens navn, naturligvis! I kraft af at manden kender
mig vældig godt og ved hvad jeg egentlig mener med det jeg skriver, fik han mig
til at indse, at det er muligt at give udtryk for tvivl og efterrationalisering
uden at efterlade en smag af fortrydelse i munden. Jeg så pludselig, at jeg har
skrevet at jeg ærgrer mig over et eller andet. Det passer jo ikke engang. Jeg
går ikke og ærgrer mig over at et eller andet skulle have været gjort anderledes.
Til gengæld bliver jeg ved med at revurdere mine ting, selv om de er realiseret
år tilbage. Heri ligger der en værdi, som man bla. nyder godt af som kunde hos
mig. Tingene forbliver i udvikling, i en fortløbende proces. Ihvertfald når det
gælder identitetsdesign.
Som selvstændig er det svært at give mig selv ordentlige arbejdsbetingelser,
fordi jeg næsten er nødt til at kunne tilbyde de samme ting som et full-size
reklame- og designbureau - og ikke mindst på samme tid. Hvordan jeg får
forhandlet mig til den tid jeg har brug for til et job, når jeg samtidig skal
overbevise en ny kunde om at jeg kan konkurrere på effektivitet med en større
tegnestue, har jeg i øjeblikket ingen idé om. Jeg ved, at jeg er den rette til
at lave fx en bog, Mikkel er ved at skrive, men jeg frygter, at mit
pralemateriale ikke er overbevisende nok. Og selv når resultaterne siger det
selv, er der tvivl om min produktionskapacitet. Jeg peger på mine
samarbejdspartnere, og ser mig om efter andre, som kan tage nogle af
delopgaverne fra.
Jeg arbejder hårdt på at gøre mig synlig. Undervejs får jeg øje på huller og
ting der kan gøres bedre. Så gør jeg det. Nusser detaljer på plads. Jeg har
for pokker lavet overbevisende ting. Det store problem for mig har altid været
at pege på dem og sige 'Se her!' og få folk i tale. Jeg håber virkelig at
hjemmesiden kan være et godt redskab her. Min pessimisme irriterer mig lidt.
Det er muligt at få opgaver. Folk bruger mig. Det er faktisk det eneste
fornuftige at forholde mig til.
Jeg blev ringet op af min kollega fra 'bæredygtig udvikling', som glad
berettede om afdelingens årshjul, som hun netop har udarbejdet med henblik på
at fordele arbejdet i forb. m. årets udadvendte aktiviteter, - herunder kataloger,
plakater og løbesedler - lidt bedre. Jeg hader stress og hårde deadlines, så det
er dejligt at der gøres noget for at planlægge indsatsen. Samme strategiske
arbejde gør jeg selv med og for mine faste kunder. Jeg kalder det
designmanagement. Et rigtig godt værktøj, som forhåbentlig minimerer impuls- og
feberindsatser op til fx messer og højtider, og forhåbentlig sikrer mig selv
optimale tidsrammer for mine opgaver.
[[!tag design selfreflection communication]]
[[!meta date=2008-11-10]]