summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/blog/entry
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'blog/entry')
-rw-r--r--blog/entry/120910.mdwn93
1 files changed, 93 insertions, 0 deletions
diff --git a/blog/entry/120910.mdwn b/blog/entry/120910.mdwn
new file mode 100644
index 0000000..0812add
--- /dev/null
+++ b/blog/entry/120910.mdwn
@@ -0,0 +1,93 @@
+#Kreativitet
+
+[[!if test="included()" then="""
+
+[[!img elver_small.jpg link=120910]]
+
+Kreativ er en betegnelse som mange giver sig selv hvis de fx
+kan lide at strikke eller klippe uroer ud af klippeark. Der er
+mange gode ting at sige om det at frembringe et par sokker af en
+rulle garn i sig selv, men reproduktion efter et mønster er ikke
+det jeg forstår ved kreativitet.
+
+Kreativitet indebærer at man selv deltager i tilblivelsesprocessen
+med intention og fantasi.
+
+[[Læs mere...|120910]]
+
+"""
+else="""
+
+[[!img elver02.jpg alt="Akvatinteæstning" link=none]]
+
+Kreativ er en betegnelse som mange giver sig selv hvis de fx
+kan lide at strikke eller klippe uroer ud af klippeark. Der er
+mange gode ting at sige om det at frembringe et par sokker af en
+rulle garn i sig selv, men reproduktion efter et mønster er ikke
+det jeg forstår ved kreativitet.
+
+Kreativitet indebærer at man selv deltager i tilblivelsesprocessen
+med intention og fantasi. Alle er født kreative, men rigtig mange af
+os bliver hæmmet i vores kreative udvikling af vores egen selvkritik,
+hvad enten det handler om at mestre teknikken eller give
+forestillingsevnen frit løb.
+
+Det at tegne er noget alle uden undtagelse gør som små, det er
+simpelthen et vigtigt led i udviklingen af vores omverdens- og
+selvforståelse. Ingen kan bedre end andre fra begyndelsen, men
+når vi begynder at stille krav til os selv om at det vi tegner skal
+ligne, kommer de allerfleste til kort. De tegnefortællinger som
+var en aktivitet man med stor fornøjelse hengav sig til at skabe
+bliver til kluntede og frustererende genstandstegninger tømt for
+fortællende indhold. Så er det slut med fornøjelsen og de fleste
+holder op med at tegne.
+
+Sådan går det også med at synge og spille fløjte og mundharpe og
+køre på skateboard.
+
+Alle ved at man bliver bedre af at øve sig, men de allerfleste giver
+op over for de fleste færdighedskrævende udfordringer hvis de ikke
+har en speciel ydre eller indre tilskyndelse til det. Enten med
+beklagelse eller fordi der er noget andet der kræver vores tid og
+opmærksomhed.
+
+Hvis man senere ærgrer sig over at være holdt op med at tegne, starter
+mange med at tage på tegnekursus eller låne bøger om emnet. Jeg
+kan give en liste, og jeg tilbyder selv tegneundervisning. Men
+er der nu også brug for at lære at tegne? Man behøver ikke være
+god til genstandstegning for at tegne spændende og komplekst,
+tværtimod er det kreativiteten som er tiltrækkende, forfriskende og
+inspirerende mens det teknisk perfekte allerhøjst imponerende, ofte
+gabende kedsommeligt.
+
+Det som er i centrum for kreativiteten er at man har noget man gerne
+vil udtrykke. Her mener jeg ikke man skal have et publikum i
+tankerne - i den situation kan man nemlig komme til at prøve at
+tilfredsstille et behov for påskønnelse. Det hele handler altså
+om at finde ud af hvad man vil og hvordan man vil. Det er helt
+op til den enkelte selv at finde sit motiv og sit udtryk, og
+det er muskler som de fleste har brug for at træne. Langt de
+fleste, både børn og voksne jeg har undervist, har svært ved
+at finde motiver. Der er ingen motivation. Ingen føling med hvad
+man har lyst til. Og så dør det.
+
+Hvis man ikke kan finde ud af det, så er det lige meget hvad man
+tegner til at begynde med. Tegn hvadsomhelst. Man kan starte
+træningen af sin kreativitet med bevidst at vælge det tegneredskab
+man vil bruge, og den papirtype man vil tegne på. Prøve nogen af.
+Så kan man vælge formatet, stort eller lille, bredformat eller
+højformat, eller hvad med kvadratisk? Efter formatvalget er det
+tid at forholde sig til hvilket målestoksforhold man vil tegne i;
+hvor stort skal det tegnede være, hvor meget skal med, hvad er det
+vigtigste i motivet? Så kan man tage bevidst stilling til
+synsvinkler, beskæring, skildring af lyset, farveholdning,
+detaljeniveau, stemning, tegnehastighed osv.
+
+Når man har en vis træning i bevidst at tage disse valg,
+begynder man også at kunne mærke hvilke motiver der er siger en
+noget. Måske når man frem til at motivet er mindre vigtigt og det
+at skildre det minutiøst er det mindst interessante ved det hele.
+
+"""]]
+
+[[!tag creativity blog drawing]] \ No newline at end of file