summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/blog/entry/layers.mdwn
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@jones.dk>2010-10-14 12:50:42 +0200
committerSiri Reiter <siri@jones.dk>2010-10-14 12:50:42 +0200
commit3a49862651c8ddc33a4e71f4583f49be8685fcab (patch)
treec2ba3dc365b333c4b2dc97607fe2bc1798e67381 /blog/entry/layers.mdwn
parent843e34a4dc45596ed38261bb9e917465ade924ef (diff)
Add H1 as title.
Diffstat (limited to 'blog/entry/layers.mdwn')
-rw-r--r--blog/entry/layers.mdwn15
1 files changed, 14 insertions, 1 deletions
diff --git a/blog/entry/layers.mdwn b/blog/entry/layers.mdwn
index 70b1990..1a6c4ef 100644
--- a/blog/entry/layers.mdwn
+++ b/blog/entry/layers.mdwn
@@ -1 +1,14 @@
-Jeg beskæftiger mig i tankerne med flere lag i maleriet, lag som kommenterer hinanden. Det er en slags indholdsmæssig collageteknik, et entfernungsgreb som peger på værket som værk. Det nye metalag kan fx være et grafisk lag, være malet med en anden teknik, som Jorns 'Foruroligende ælling' hvor han maler en ællingelignende abstrakt figur på et guldaldermaleri med naturmotiv, eller det kan have et andet billedindhold, som man ser det i fotografiske dobbelteksponeringer. Måske en voldsom farvekontrast, og typisk en voldsom formkontrast. En streng geometrisk form på en urolig flade strammer maleriet op, og som jeg netop har set det i mit eget arbejde, brydes kompositionen op, ned eller sammen af diffuse, urolige former. Det er en mere intellektuel teknik eller tilgang til billedet, som stiller helt anderledes end det intuitive maleri, og minder mere om designprocessen, hvor der er begrundelser for alt. Risikoen for billigt effektjageri er i højere grad til stede, men resultatet kan rigtignok også være stimulerende.
+# Lag
+
+Jeg beskæftiger mig i tankerne med flere lag i maleriet, lag som kommenterer hinanden.
+Det er en slags indholdsmæssig collageteknik, et entfernungsgreb som peger på værket
+som værk. Det nye metalag kan fx være et grafisk lag, være malet med en anden teknik,
+som Jorns 'Foruroligende ælling' hvor han maler en ællingelignende abstrakt figur på et
+guldaldermaleri med naturmotiv, eller det kan have et andet billedindhold, som man ser
+det i fotografiske dobbelteksponeringer. Måske en voldsom farvekontrast, og typisk en
+voldsom formkontrast. En streng geometrisk form på en urolig flade strammer maleriet op,
+og som jeg netop har set det i mit eget arbejde, brydes kompositionen op, ned eller
+sammen af diffuse, urolige former. Det er en mere intellektuel teknik eller tilgang til
+billedet, som stiller helt anderledes end det intuitive maleri, og minder mere om
+designprocessen, hvor der er begrundelser for alt. Risikoen for billigt effektjageri er
+i højere grad til stede, men resultatet kan rigtignok også være stimulerende.