summaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorSiri Reiter <siri@jones.dk>2010-05-27 07:34:27 +0200
committerSiri Reiter <siri@jones.dk>2010-05-27 07:34:27 +0200
commit20c5ca38b48a3b2859461528ca03a2bcb97e5017 (patch)
tree8cded007537892744400d0bc2cd0d5a91be3c062
parentc33344a577313201ecab5e9f81992f2b2b3407a8 (diff)
Add blog entry.
-rw-r--r--blog/entry/layers.mdwn1
1 files changed, 1 insertions, 0 deletions
diff --git a/blog/entry/layers.mdwn b/blog/entry/layers.mdwn
new file mode 100644
index 0000000..70b1990
--- /dev/null
+++ b/blog/entry/layers.mdwn
@@ -0,0 +1 @@
+Jeg beskæftiger mig i tankerne med flere lag i maleriet, lag som kommenterer hinanden. Det er en slags indholdsmæssig collageteknik, et entfernungsgreb som peger på værket som værk. Det nye metalag kan fx være et grafisk lag, være malet med en anden teknik, som Jorns 'Foruroligende ælling' hvor han maler en ællingelignende abstrakt figur på et guldaldermaleri med naturmotiv, eller det kan have et andet billedindhold, som man ser det i fotografiske dobbelteksponeringer. Måske en voldsom farvekontrast, og typisk en voldsom formkontrast. En streng geometrisk form på en urolig flade strammer maleriet op, og som jeg netop har set det i mit eget arbejde, brydes kompositionen op, ned eller sammen af diffuse, urolige former. Det er en mere intellektuel teknik eller tilgang til billedet, som stiller helt anderledes end det intuitive maleri, og minder mere om designprocessen, hvor der er begrundelser for alt. Risikoen for billigt effektjageri er i højere grad til stede, men resultatet kan rigtignok også være stimulerende.